sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Laihdutusprojekti sittenkin?

Siis ette ikinä arvaa mitä on käynyt?!?!

Viime viikon maanantaina mä aloitin mun lähes joka maanantaiseen tyyliin laihdutusprojektin. Olin erittäin motivoitunut TAAS, mutta silti tietyllälailla olin varma epäonnistumisestani. Ajattelin aluksi, etten edes kirjoittaisi tästä epätoivoisesta yrityksestä, olihan muutkin projektini tyssänneet seinään lähes samantien. Mutta onneksi kirjoitin! Nyt voin ylpeänä sanoa, että viime viikko tuotti tuloksia...jopa suurempia mitä uskalsin toivoa.




Maanantaista sunnuntaihin paino oli tippunut tasan 2 kiloa, siis KAKSI KILOA!!! Mä en tiedä miten tää voi edes olla mahdollista. Söinkö muka terveellisemmin mitä yleensä? ..ilmeisesti. Viime maanantaisessa postauksessani epäilin omaa sinisilmäisyyttäni ruokailujen suhteen ja se piti kyllä ikävästi paikkansa. Ruokapäiväkirjaa täyttäessäni huomasin olevani nälkäinen jo tunti-kaksi tuntia edellisen ruokailun jälkeen. Tämä taroitti siis sitä, että ruokaa (vaikkakin terveellistä) tuli syötyä ihan liikaa. Maanantaista lähtien aloin totuttamaan itseäni 3-4 tunnin ruokailuväleihin. Aluksi oli ihan hirveä nälkä kokoajan, mutta parissa päivässä kroppa alkoi jo tottua uuteen rytmiin. Monella tämä homma menee niin, että alussa ruokaa tuntuu olevan ihan liikaa, mut mulla meni ihan päinvastoin....kova syömäänkö?

 Viimeviikolla annoin itselleni luvan herkutella , mikäli arkipäivät menee suunnitelman mukaan. Suunnitelman onnistuttua viime perjantai oli herkkupäivä, suklaata ja pienenpieni minipussi sipsiä. Lauantaina herkuttelu hieman jatkui salaattilounas jälkkärillä ja ravintolaillallisella. Herkkuja ja epäterveellistä ruokaa tuli siis syötyä, muttei homma mennyt läheskään niin överiksi mitä yleensä. Nyt pistää vaan miettimään, et miten hirveesti mä olenkaan aiemmin huomaamattani syönyt, kun tällä määrällä herkkuja paino kuitenkin tippuu.

Tiedostan, että ensimmäinen viikko on aina se "helpoin". Aineenvaihunta lähtee rullaamaan ja uusi muutos inspiroi. Toinen viikko saattaa helposti olla heikompi. Paino ei välttämättä tipu lainkaan, tai sitten vain pari sataa grammaa. Toivotaan, että tää mun innostus jatkuu tälläkin viikolla ja ensi maanantaina pääsen taas kertomaan hyviä uutisia!



Liikuntojen suhteen viime viikko oli hyvä. Kolmesta suunnitellusta salitreenistä kaksi toteutui, lisäksi kävin paristi vaunulenkillä ja sunnuntaina oli kahvakuula ja step-ohjaukset. Näiden lisäksi aloitin Squeeze Mama- haasteen. Tämä Squeeze on siis synnyttäneille sunnattu lantiopohjanlihasten treenisovellus. Joka päivälle on oma haastensa ja tehtävät on sen verran lyhyitä, että ne ehtii hyvin tekemään lyhessäkin välissä. Vauva-lehden tilaajille sovellus on ilmainen ja muille muistaakseni 2,99, eli ei siis paha hinta!

kuva: google

Raskauden ja synnytyksen jälkeen lantionpohjalihakset ovat joutuneet kovalle koetukselle ja ainakin itselleni tuli suurena yllätyksenä, ettei lantionpohjalihakset ole ihan entisellään. Toisilla ongelmat ilmenee esimerkiksi virtsankarkailuna, mutta onneksi olen välttynyt siltä. Itse olen huomannut lantionpohjalihasten heikkenemisen siinä, ettei vessahätää pysty enää venyttämään läheskään niin paljoa mitä aiemmin. Vaikka omat lantionpohjalihakseni ovatkin kunnossa, ei se tarkoita sitä ettei niitä kannattaisi treenata. Esimerkiksi hölkkä- juoksu ja hyppytreenejä ajatellen kannattaa omata kestävät lantionpohjalihakset, jottei ongelmia tule myöhemminkään. Treenailen nyt tän viikon lantionpohjalihaksia vain tämän sovelluksen kanssa ja ensiviikolla mulla onkin aika IhanA fysioon synnyttäneiden äitien fysioterapiaan. Toivotaan, että saan sieltä hyviä vinkkejä!



Onko muilla laihdutusprojekti meneillään?
Kiinnostaako teitä kuulla tulevasta fysioterapiakäynnistä?



4 kommenttia:

  1. Hei, kiitos ihanasta blogista!
    Ja kyllä kiinnostaa tuo fysioterapiakäynti.

    VastaaPoista
  2. Täällä yks joka syö ihan järkkynä herkkuja ja oon varma että jos lopettaisin niiden jatkuvan syömisen niin varmaan ainakin kilo tippuis heti. :D Viimestään sitten kun imetys loppuu niin pitää kyllä luopua herkuttelustakin (ainakin jokapäiväisestä).
    Mua kiinnostaa kuulla ainakin fyssarikäynnistä. :)

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit <3